Lägenhetsregister

Här kan du skicka din fråga, synpunkt eller klagomål
Om du vill vara anonym kan du välja att inte fylla i din e-postadress.
Ansvarig förvaltning

Miljö- och samhällsbyggnads-
förvaltningen
Blå vägen 242
923 81 Storuman
Telefon: 0951-140 00 (kundtjänst)
E-post: mbn@storuman.se

Kontaktpersoner
Ulrika Kjellsdotter
Handläggare
Telefon: 0951-140 71

Ansvarig nämnd

Riksdagen har lagstiftat att Sveriges bostäder ska föras in i ett lägenhetsregister. Lantmäteriet upprättade registret och samlade in uppgifter från landets fastighetsägare. Kommunen tog därefter över ajourhållandet av registret.

Ägare av flerbostadshus är skyldiga att rapportera förändringar i lägenhetsbestånd till kommunen. Det kan gälla nybyggnad, rivning, sammanslagning eller delning av lägenhet. Det är viktigt att lägenhetsnummer är fastställt innan inflyttning sker för att skatteverket ska kunna folkbokföra.

Lägenhetsnumret består av fyra siffror och ska finnas anslaget på en väl synlig plats i byggnaden, till exempel i trappuppgång eller på lägenhetsdörr. Kontakta fastighetsägaren om du inte fått uppgift om lägenhetsnumret. Meningen med ett lägenhetsregister är att markera de ställen där människor bor och arbetar. Det ger statistik som ger kunskap hur vi bor och det behövs för att få bra underlag för planering av vårt samhälle.