Nyheter

Guldkommun hos Senior Alert år 2025

På bilden med utmärkelsen guldkommun 2025 syns Jennie Härgestam tillsammans med Emilia Persson som arbetar inom hemtjänsten.
På bilden med utmärkelsen guldkommun 2025 syns Jennie Härgestam tillsammans med Emilia Persson som arbetar inom hemtjänsten.

Storumans kommun har även i år fått utmärkelsen guldkommun i Senior Alert. Det innebär att kommunen har nått mycket högt kvalitetsarbete inom vårdpreventivt arbete för äldre på särskilda boenden. Vi har också genomfört en brukarenkät som visar på goda resultat.

Utmärkelsen Guldkommun innebär:

  • Hög täckningsgrad: Minst 90 % av de boende på särskilda boenden (SÄBO) har genomgått riskbedömningar enligt Senior Alert.
  • Aktiva insatser: Av dessa riskbedömningar måste minst 75 % ha följts upp med utredningar av bakomliggande orsaker och vidtagna åtgärder.
  • Systematiskt, vårdpreventivt arbetssätt: Arbetet sker tvärprofessionellt i team – vanligtvis med insatser från sjuksköterskor, undersköterskor, rehabpersonal och andra – och fokuserar på individens behov.

Brukarenkät med 137 svar

Storumans kommun har också under hösten genomfört en brukarenkät där totalt 137 personer svarat. Målet med enkäten var att beskriva brukarnas upplevelse av bemötande, kompetens och kvalitet, och omsätta detta till konkreta förbättringar i ledningssystemet för kvalitet.

Svarsalternativen var i skalan 1–10, där 10 var bäst.

  • Bemötande: 8,85 (Respekt 8,85; Lyssnad 8,57; Vänlighet 9,13; Trygghet 8,86).
  • Kompetens: 8,37 (Kunskap om behov 8,14; Professionell 8,46; Informerar tydligt 8,51).
  • Kvalitet: 8,58 (Hjälp korrekt 8,52; Nöjd 8,64; Passar mig 8,56; Gör skillnad 8,63; I rätt tid 8,57).

Några citat från frågan vad som fungerar bra med personalen:

”De finns till hands när jag behöver det”
”Den sociala kontakten. Att dom ibland har tid att sitta ner och prata en stund”

Anhöriga svarar: ” Blir bemött med vänlighet och förståelse utifrån den situation vi befinner oss i, när avståndet är så stort till att stötta vår pappa för praktiska uppgifter på plats. Det innebär att vi litar 100% på att personalen på boendet vårdar vår far på ett bra sätt varje dag”

På frågan på vad som kan förbättras var bland annat;

“Svårt att förstå när personalen ej kan svenska – Blir lite missförstånd ibland”

”De är ofta mycket stressade beroende på alltför kort tid för att göra sitt jobb. Tror inte att det är nyttigt för personalen men misstänker att det ibland är svårt att få vikarier”

– Trots det fina resultatet i brukarenkäten är vi fullt medvetna om behovet att ständigt förbättra kvaliteten i vård och omsorg i vår kommun. Att använda nationella kvalitetsregister såsom Senior Alert är ett av många sätt att jobba systematiskt kring kvalitet i vård och omsorg. Vi kan inte slå oss till ro, vi måste fortsätta med att bli bättre och räcka till för de som behöver oss, kommenterar Jennie Härgestam, medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS).

Publicerad den 17 december 2025