Nyheter

Projektet eRum har ökat digital tillgänglighet

Johannes H

Projektet med eRum som pågått i två år går nu mot sitt slut och stänger verksamheten i Storuman och Tärnaby. eRum har haft cirka 900 besök i Storuman och ungefär 400 besök i Tärnaby.

– eRum har varit ute i Slussfors och Gunnarn en gång i månaden. Det har varit trevliga möten, ung som gammal har besökt oss och lärt sig använda sina enheter och digitala tjänster. Nysvenskar har fått hjälp med olika ansökningar till myndigheter och kommunen, berättar Johanne Hallman, handläggare på eRum i Storuman.

– Äldre medborgare har lärt sig boka biljetter när de ska resa och lärt sig förstå hur man betalar räkningar på via sin telefon. Yngre medborgare har lärt sig handla på nätet och hur man ska betala med alla olika typer av appar, fortsätter Johannes.

En äldre kvinna hade en telefon som ringde kvart över tre varje dag och hon var väldigt tacksam när eRum hjälpte hene att stänga av larmet.

– Ett äldre par muttrade när dom gick förbi mitt kontor. Vad är det här för nåt då? Ja, det är sån där dataskit. Jag bjöd in dom och vi pratade en stund. De hade fått nya smartphones i julklapp av barnen. De såg inget på mobilerna så det första vi gjorde var att ljusa upp skärmen, säger Johannes.

Paret har kommit tillbaka tillsammans och var för sig och lärt sig och fått hjälp med problem de haft. Ilskan över allt digitalt har sakta men säkert förbytts till en nyfikenhet över vad mer man kan göra på nätet. Nu har de videosamtal med sina barnbarn som bor söderut och gör en massa annat med sina telefoner som de från början tyckte va helt onödiga.

– Vi har avdramatiserat tekniken och funnits som stöd när vi väl öppnat dörren till internet för besökarna. Vi som handledare är tacksamma för alla fina möten vi haft. Våga fråga, var nyfiken och lär dig använda internet, avslutar Johannes Hallman som arbetat på eRum tillsammans med Benny Lindh.

Publicerad den 11 december 2019